10 pași în organizarea unui recital de succes

Din totdeauna mi-a plăcut să organizez evenimente culturale de calitate, în care să cânt alături de colegii și prietenii mei, iar acest lucru a devenit o tradiție, pentru că de aproximativ doi ani încoace organizez anual câte un recital, anul trecut făcând excepție, pentru că am organizat două! Recitalurile sunt ocazii pentru noi, tinerii cântăreți, de a scăpa de emoții și de a cânta alături de prieteni, dar oferă și publicului șansa de a asculta arii și duete din opere celebre și lieduri. Primul recital pe care l-am organizat este cel de absolvire a liceului și este, după cum spuneam, cel mai frumos moment din liceu, iar cel de-al doilea a avut loc în luna aprilie a anului trecut și puteți citi mai multe despre el aici. Cel de-al treilea a fost cel mai special dintre toate, pentru că am cântat alături de Petry Burcă, iar ideea recitalului îi aparție. More about it here. Pentru fiecare dintre aceste evenimente se consumă energie și numeroase ore de repetiții și discuții organizatorice. Consider că cele trei evenimente organizate de mine au fost un succes, iar aici sunt câteva sfaturi de urmat dacă aveți vreodată nevoie să organizați așa ceva:

1.Începe din timp. Orice lucru pe care dorim să-l facem à la carte necesită timp pentru a fi pregătit în cel mai mic detaliu, iar în ceea ce privește organizarea unui recital… oh, dar sunt atâtea de făcut încât nu ne permitem să pierdem timpul! De aceea, vă recomand să începeți din timp să vă gândiți la locație, dată, interpreți, pianist și, cel mai important, repertoriu! Atunci când timpul este de partea ta, majoritatea probleme sunt rezolvate sau… au timp să se rezolve, și, după cum cu toții știm, graba strică treaba.

2.Locația. Când am ales locația, m-am gândit întotdeauna la acustica sălii. Mi se pare cea mai importantă caracteristică a unei încăperi în care urmează să se resfășoare un recital. Poate nu este cea mai comfortabilă sală de concerte sau cea mai celebră din oraș, dar atâta timp cât publicul are o experiență auditivă plăcută, misiunea recitalului este îndeplinită și asta este ceea ce contează! Un al doilea criteriu ar fi numărul de locuri disponibile, iar acest lucru depinde de amploarea evenimentului pe care dorim să-l organizăm. Asigură-te că locația este disponibilă în data în care dorești să aibă loc recitalul și că se poate programa și o repetiție generală cu o zi-două înainte.

3.Data și ora. Când alegi data, ia-ți destul timp încât să poți să pui toate detaliile la punct. Alege o perioadă în care să nu ai și alți factori de stres precum examene sau alte evenimente, ca să-ți poți focusa toată energia și atenția asupra recitalului tău. De asemenea, data și ora trebuie să poată fi integrate în programul publicului, să nu se suprapună cu alte evenimente sau cu perioade ocupate din viața cotidiană.

4.RepertoriulÎn alegerea repertoriului, gândește-te întotdeauna la ce fel de public vei avea în față și ce ar dori publicul tău să asculte, ce le-ar captiva și menține atenția, dar, cu toate astea, nu fă compromisuri! Gândește-te, de asemenea, cum construiești stările prin care vor trece cei ce vor asculta repertoriul, dar și momentele de odihnă ale fiecărui interpret. Începutul și finalul sunt două momente cruciale pentru fiecare act artistic, deci pune accent pe ele… în special pe final, unde un moment celebru de ansamblu sau un duet vor avea întotdeauna mare succes. Evită fragmentele prea lungi sau greu de digerat, ci alege arii care să-ți pună în evidență cailtățile, care să nu de depășească și care să fie potrivite pentru vocea ta.

5.Partenerii de scenă. În ceea ce privește oamenii cu care am colaborat, criteriul de bază a fost caracterul. Atunci când lucrez la un proiect, vreau să mă simt într-o echipă, fără șefi și orgolii. Îmi place ca după o repetiție să ascultăm înregistrările și să ne dăm sfaturi fără a ne contrazice sau supăra. Vocea fără caracter va avea întotdeauna de suferit. Iar pianistul… să fie de încredere! Atunci când ești pe scenă, în mintea ta rulează mii și mii de gânduri, iar neliniștea că pianistul ar putea cânta ceva greșit nu este ceva ce-ți dorești în acel moment.  Din acest motiv, cel care te acompaniază trebuie să te ajute, să te susțină și să nu fie o pricină de stres, iar la repetiții trebuie să fie răbdător și să adopte o atitudine încurajatoare! Un pianist bun oferă 50% din confortul psihic al interpretului. Restul de 50%, depind de el însuși.

6.Programele de sală. Programele de sală trebuie, în primul rând, să arate bine, pentru că sunt primul lucru pe care publicul îl vede din recitalul tău. Iar apoi, trebuie să ofere informații utile despre cei care urcă pe scenă, dar și despre ceea ce se cântă, în special în momentul în care în public se află și persoane care nu sunt familiarizate cu muzica de operă. Poate chiar o traducere a textului ariei sau un scurt paragraf despre contextul în care aceasta se desfășoară ar fi indicate, în cazul în care publicul nu este unul familiarizat cu opera. Scurt, succint, pentru că oamenii nu vor avea răbdare să citească și nici nu vrei să lectureze în timp ce tu cânți în fața lor, dar cuprinzător și folositor!

7.Promovarea. O sală plină emană energia de care ai nevoie pentru a-ți stăpâni emoțiile și de a transmite mesajul muzicii. Din acest motiv, este foarte important să promovăm evenimentul nostru și să invităm cât mai mulți oameni. Fă o listă de persoane pe care le dorești alături de tine în acel moment și asigură-te că primesc invitații! Într-o lume atât de ocupată ca cea din ziua de astăzi, invitațiile pentru un recital trebuie trimise cu cel puțin două săptămâni înainte ca ele să fie eficiente și oamenii să-și strecoare în programul lor încărcat evenimentul tău. În ceea ce privește mass-media, eu obișnuiesc să trimit câteva comunicate de presă ziarelor locale, iar Facebook-ul este cel mai bun prieten care sare în ajutor când ai nevoie de promovare. Crează un eveniment pe pagina de socializare și trimite invitații prietenilor tăi!

8.Afișele și invitațiile. La fel ca trailerul unui film, afișele și invitațiile sunt un teaser a ceea ce va urma să se întâmple în cadrul recitalului. Dacă este un recital tematic, toate elementele sale de prezentare, începând de la titlu, trebuie să exprime acest lucru. Afișul trebuie să fie clar în ceea ce privește ora, data și locația, dar și interpreții și repertoriul, iar invitațiile trebuie să atragă atenția și să stârnească curiozitatea.

9.Mulțumiri. Nu uita niciodată să le mulțumești celor care te-au spijinit și celor care au fost alături de tine pe scenă! Fără ei, efortul organizării unui recital ar fi fost chiar mai mare și nici bucuria de după nu ar avea sens dacă nu ai avea cu cine s-o împărtășești. Înseamnă foarte mult pentru fiecare dintre noi să știm că munca noastră este apreciată și răsplătită, poate chiar cu un buchet de flori.

10.Imortalizează momentul. Fiecare moment pe scenă este unul special în felul său și indiferent de nivelul artistic la care te afli în momentul în care cânți într-un recital, peste ani vei dori să revezi acele momente. Eu mă uit cu drag la filmări și la fotografii și sunt sigură că la fel mă voi uita la ele și peste 5-10 ani. Angajează un fotograf și un cameraman bun. Nu vei regreta.

Acestea sunt câteva sfaturi care mi-au trecut acum prin cap vis a vis de organizarea unui recital și sper că vă vor fi de folos pe viitor. Dacă dragii mei colegi cu care am colaborat, dar nu numai, vor să adauge sugestii, le aștept cu drag și vă invit la următoarele evenimente pe care le voi organiza, sper, cât de curând! 

Kisses, Bianca

2

You might also like