Requiem Parastas în Catedrama Mitropolitană

La începutul Postului Sfintelor Paști, în întâmpinarea celei mai importante sărbători a creștinătății, clujenii au fost invitați la un eveniment ce ne amintește de profunzimea acestei perioade și ne pregătește pentru a o întâmpina cu speranță și lumină. Lucrarea vocal-simfonică Requiem Parastas de Marțian Negrea (1893-1973) a revenit în fața publicului clujean miercuri, 23 martie, în interpretarea orchestrei și corului Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și a soliștilor Irina Săndulescu Bălan, Iulia Merca, Sergiu Coltan și Florin Estefan,  dar și cu participarea Corului de cameră Psalmodia Transylvanica a Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca (dirijor pr.prof.univ.dr. Vasile Stanciu) sub bagheta maestrului Gheorghe Dumănescu, Concertul a avut loc în Catedrala Mitropolitană Ortodoxă Adormirea Maicii Domnului în scop caritabil, donațiile colectate fiind oferite profesoarei de religie Crina Cîrcu, și a fost realizat în parteneriat cu Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului și Radio Renașterea.

Requiemul Parastas este o operă fundamentală a muzicii românești, care realizează  în mod strălucit o sinteză între tradiția veche a cântărilor funebre românești și tradiția europeană cultă. Marțian Negrea a lucrat timp de aproape 20 de ani la compunerea Requiemului Parastas, începând în perioada în care era profesor la Conservatorul din Cluj. Într-o scrisoare către George Breazul, din anul 1939, compozitorul menționa lucrarea ca fiind cel mai important proiect al său în acel moment, din care două părți dintre cele șapte erau gata. Marțian Negrea pornește în compoziția Requiemului său de la tradițiile muzicii europene, în care fuga, liedul și genul vocal-simfonic sunt remodelate și interpretate prin completarea pe care o aduce particularitatea cântecului de strană și a unor elemente ce țin de cultura muzicală românească. Textul pentru această lucrare a fost preluat, inclusiv cu ortografia specifică perioadei, din Molitvelnicul tipărit la Sibiu în 1874. Gruparea materialului în șapte părți a fost făcută, subliniază compozitorul, „așa cum prescrie învățătura, cum trebuie a se cânta parastasul”. Interzis de cenzură deoarece a fost perceput ca o operă cu substrat subversiv, Requiemul Parastas a fost interpretat la 14 decembrie 1990 de corul și orchestra Filarmonicii din Cluj-Napoca, dirijată de Ion Baciu, cu participarea dirijorului corului Cornel Groza și a soliștilor Florin Diaconescu, Iulian Jurjea, Ramona Eremia și Monica Matei. Concertul a fost dedicat eroilor evenimentelor din decembrie 1989 și a fost retransmis de Radio România Cultural la 21 decembrie 1990.

Ascultând pentru a doua oară această lucrare, trebuie să mărturisesc că găsesc muzica din ce în ce mai frumoasă, iar faptul că Marțian Negrea a pus adus împreună tradiția occidentală a Requiemului și tradiția muzicală a Bisericii Ortodoxe, a creat un cadru asemănător unei slujbe. Din cea dintâi distribuție a acestei lucrări, pe care Opera Națională Română din Cluj-Napoca ne-a readus-o în față în 1 noiembrie, doar soprana Irina Săndulescu Bălan a fost prezentă și de această dată, spre bucuria publicului. Aceasta ne-a încântat încă o dată cu timbrul și sensibilitatea sa cu care impresionează de fiecare dată, dar și cu tehnica sa desăvârșită, datorită căreia parcurge de fiecare dată într-un mod admirabil cele mai grele partituri. De această dată, cvartetul de soliști a fost completat de mezzosoprana Iulia Merca, o voce caldă și foarte potrivită atât pentru acest gen de lucrări, cât și pentru rolurile de operă și opereta în care suntem obișnuiți să o vedem, tenorul Darius Coltan care a interpretat partitura cu o sensibilitate ieșită din comun și baritonul Florin Estefan, de asemenea, o voce plină, întunecată, potrivită pentru sobrietatea lucrării. Nici cele ele două coruri, cel al Operei Naționale Române și cel al Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, și orchestra nu au fost mai prejos, întregind tabloul desprins parcă din alte lumi.

Mulțumesc, ca de obicei, fotografului Nicu Cherciu pentru minunatele fotografii pe care le realizează și care îmi înfrumusețează postările, dar și Operei Naționale Române din Cluj pentru aceste evenimente absolut speciale pe care ni le oferă nouă, publicului! Și orădenii se pot bucura de acest regal muzical în data de 23 aprilie, sâmbătă, ora 19:00 la Catedrala Sfântul Nicolae a Episcopiei Greco-Catolice Oradea, în aceeași distribuție. Acestea fiind spuse, sper să ne vedem la cât mai multe evenimente ONRC cu bine!

Kisses, Bianca

1

You might also like

No Comments

Leave a Reply