Il Barbiere di Sevilla, distribuție de talie internațională

Miercuri seara, 11 ianuarie, am fost la Opera Națională Română din Cluj, dar m-am simțit ca la MET, La Scala sau la orice alt teatru de cel mai înalt nivel din lume, pentru că avut ocazia să ascult și să vizionez un spectacol cu o distribuție demnă de oricare dintre aceste scene! Bărbierul din Sevilla a fost titlul serii, iar Marian Pop, Ioan Hotea, Oana Trîmbițaș, Cristian Hodrea și Petre Burcă artiștii de marcă ce l-au interpretat. Soliștii, orchestra și corul instituției au cântat sub bagheta dirijorală a lui József Horváth, câștigătorul titlului de “Cel mai bun dirijor al anului“, la ediția din 2016 a Galei Premiilor Operelor Naționale. Așadar, succesul a fost, așa cum spunea și Marian Pop în interviul pe care l-am realizat cu câteva zile de spectacol, garantat, iar acest lucru a fost dovedit de aplauzele furtunoase ale publicului la finalul reprezentației!

Acest spectacol a fost dedicat maestrului Petre Sbârcea, fost prim-dirijor al Operei Naţionale Române din Cluj timp de aproape 20 de ani (1957-1976) şi fost director al instituţiei. Petre Sbârcea este considerat unul dintre cei mai importanţi dirijori români începând cu a doua jumătate a secolului XX, fiind unul din cei mai apreciaţi elevi ai lui Sergiu Celibidache. Cariera lui Petre Sbârcea a cuprins numeroase spectacole de operă, dar şi concerte simfonice, în ţară şi în străinătate. Dirijorul a fost premiat la finalul spectacolului de către directorul Operei Naționale Române din Cluj, baritonul Florin Estefan și a ținut un scurt discurs plin de carismă și umor. Acesta a împlinit pe data de 14 ianuarie onorabila vârsta de 85 de ani, iar acest spectacol a fost un prilej de a-i spune un sincer și călduros „La mulți ani!” atât de către ansamblul Operei, cât și de către public.

Montarea clujeană a celebrului spectacolului rossinian este una clasică, ce umple însă sala mare a Operei de fiecare dată în proporție de aproape 100%, iar acest lucru se datorează artiștilor remarcabil de carismatici și plini de umor pe care îi aduce instituția în fața noastră la fiecare reprezentație. În ceea ce privește artiștii casei, orice iubitor de operă clujean și nu numai care l-a văzut pe Petre Burcă în rolul lui Don Basilio își dorește să repete această experiența, în primul rând, datorită carismei și umorului artistului, iar în al doilea rând, datorită faptului că interpretează rolul de fiecare dată diferit și ne face să ne întrebăm „oare unde l-a mai purtat creativitatea sa debordantă de această dată?” înainte ca el să între pe scenă și nu dezamăgește niciodată! Poate că în ceea ce-l privește aș fi dorit mai multă libertate din partea regizorilor pentru a-și putea desfășura în totalitate viziunea unică (de fiecare dată) asupra personajului. Cât despre Rosina… tânăra soprană Oana Trîmbițaș a obținut admirația publicului încă de la debutul în acest rol și îl interpretează din ce în ce mai bine cu fiecare ocazie! Este din ce în ce mai dezinvoltă din punct de vedere teatral, dar și din punct de vedere vocal, fiind din ce în ce mai stăpână pe partitura și pe gesturile personajului său. Și Doctor Bartolo se bucură de o „încarcare” de excepție în persoana bas-baritonului Cristian Hodrea, iar atunci când distribuția este completată de un Figaro cu o experiență de peste 600 de spectacole pe scene mari din Europa și nu numai și de un Conte Almaviva câștigător al concursului Operalia, ce ne-am mai putea dori?!

Marian Pop a fost cel care a ținut ochii și urechile publicul  asupra sa pe parcursul întregului spectacol. El este Figaro și a reușit să demonstreze în spectacol ceea ce ne spunea și în interviu în ceea ce privește felul în care abordează un rol. Veridicitatea interpretării lui vine din faptul că știe exact de unde vine și unde se îndreaptă personajul său din toate punctele de vedere și caută mai multe date despre acesta decât îi poate oferi partitura sau libretul. Creativitatea, carisma și umorul său îl recomandă ca fiind cu siguranță unul dintre Top 5 Figaro, aș îndrăzni să spun, din lume, iar onoarea de a-l asculta a fost de partea noastră. Pentru studenți, Marian Pop este o lecție vie de arta actorului, dar și de canto. Din punct de vedere vocal, interpretarea a fost impecabilă, în ciuda faptului că a mărturisit că abia își revine dintr-o răceală destul de grea. Îți mulțumesc, Marian, în numele întregului publicului pentru energia atât de pozitivă transmisă și pentru că în ciuda problemelor de sănătate pe care le-ai avut, ai urcat pe scenă! Un imens BRAVO pentru un adevărat artist!

În rolul Contelui Almaviva, Ioan Hotea a dat dovadă, în primul rând, de profesionalism. Distribuția spectacolului s-a schimbat în ultimul moment, când tenorul Bogdan Mihai a anunțat imposibilitatea de a se prezenta la repetiții, iar locul acestuia a fost luat de tânărul Ioan Hotea, câștigătorul ediției din 2015 a celebrului concurs organizat de Placido Domingo, Operalia, care a salvat acest spectacol, având la dispoziție doar o repetiție generală! Fără o foarte bună cunoaștere a rolului și fără profesionalismul pe care l-am menționat mai înainte ca definind atitudinea și interpretarea lui Ioan Hotea, integrarea într-un spectacol atât de energic, cu acțiune destul de complicată și distribuție numeroase ar fi extrem de grea, către imposibilă pentru un cântăreț. Acesta este primul lucru pentru care tenorul serii merită toată admirația noastră! În aceste condiții, el a reușit să impresioneze din punct de vedere vocal prin agilitatea și lejeritatea pentru acut cu care s-a „aruncat” în cele mai dificile pasaje ale rolului Contelui Almaviva, chiar și atunci când au apărut desincronizări ale orchestrei și tempouri uneori prea lente. Felicitări, Ioan Hotea!

Distribuția a fost completată de Laura Essig, mezzosoprana care a interpretat rolul menajerei Berta, care nu a scos rolul în evidență, din păcate, din niciun punct de vedere, având chiar și sunete mai puțin controlate în timpul ariei sale, dând impresia de nesiguranță. Aș fi preferat ca și solista, în ciuda dimesiunilor reduse ale rolului, să mențină starea dinamică și umoristică de cel mai înalt nivel impusă de artiștii din rolurile titulare. În rolurile ofițerului și cel al lui Fiorella au interpretat foarte promițătorii studenți Corneliu Huțanu și George Godja.

Așteptările publicului au fost mari din partea artiștilor de pe scenă și fiecare dintre ei s-a ridicat la nivelul acestora. Ba nu… Le-au întrecut, chiar! Rar ne este dat să vedem și, mai ales, să ascultăm un spectacol de o calitate atât de mare și mulțumesc în numele iubitorilor de muzică Operei Naționale Române din Cluj pentru această șansă.

Bravi, bravissimi ancora, Marian Pop, Ioan Hotea, Oana Trîmbițaș, Petre Burcă și Cristian Hodrea! Abia aștept să vă revăd pe aceeași scenă. Kisses, Bianca

2

You might also like

No Comments

Leave a Reply