Jurnal de Regizor

Îmi găsesc cu greu cuvintele, pentru că ar fi atât de multe de spus, atât de multe mulțumiri de adus și felicitări de adresat, încât mă simt ușor copleșită de teama de a nu uita ceva sau, mai grav, pe cineva, dar cert este că rândurile ce urmează vor descrie prima mea experiență în calitate de regizor al unui spectacol muzical, o experiență pe care nu mi-ar fi fost dat s-o întâlnesc atât de curând și care se datorează încrederii pe care conf. univ. dr. Oana Bălan-Budoiu mi-a oferit-o încă din primul meu an ca studentă a specializării Artele Spectacolului Muzical din cadrul Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima”, cea de-a treia mea specializare (dar nu cea din urmă!). Vorbesc public destul de târziu despre acest proiect, care a fost inițiat în luna octombrie, din cauza superstițiilor, recunosc, dar și din cauza faptului că, deși ajuns la o formă finală care stă în picioare din toate punctele de vedere, scepticismul și piedicile au fost prezente pe parcursul procesului de realizare. Am ales un titlu de suflet pentru mine, pe care l-am vizualizat imediat ce am primit distribuția cu care urma să lucrez, un titlu în care am crezut de la început și cu care, consider eu, i-am convins și pe colegii mei să rezoneze. Iată-ne la mai puțin de o săptămână până la premieră! 

Este vorba, așadar, despre Fata babei și fata moșului, spectacolul pentru copii cu iz folcloric, adaptat după opereta Fata moșului cea cuminte, lucrare pe care compozitorul Florin Comișel a compus-o în anul 1982, pe libretul lui Cezar Țipa, la rândul său inspirat de basmul lui Creangă, în care a inserat personaje din alte două basme celebre, „Motanul Încălțat” și „Capra cu trei iezi”. Basmul muzical ne prezintă drumul inițiatic al celor două fete, personaje aflate în antiteză, înspre aflarea norocului și întâlnirea cu Zâna cea Bună. Însoțite de Vulpoi, respectiv de Motan, cele două, Marghiolița și Ilenuța, întâlnesc personaje care, în schimbul ajutorului lor, le îndrumă pe calea dreaptă către Zână. Imediata apropiere a Crăciunului ne-a condus înspre nevoia de a rescrie în parte povestea, introducând-o pe parcursul drumului pe celebra Crăiasă a Zăpezii și, odată cu ea, un moment ce-i implică direct pe micii spectatori. Surpriză! În final, ajunse la Zână, modestia, bunătatea, răbdarea și blândețea Ilenuței sunt răsplătite, în timp ce Marghiolița cea leneșă și răutăcioasă sădește doar dezamăgiri și frustrări. Căci așa se răsplătește omul care nu muncește. Omul harnic e iubit și de toți e răsplătit., concluzionează basmul. 

Se întâmplă ca această lucrare să aibă o însemnătate aparte pentru mine, fiind nu doar prima pe care o abordez în calitate de regizor, dar și prima pe care am avut ocazia s-o interpretez în calitate de solistă, pe parcursul a 2-3 reprezentații, în urmă cu aproximativ 5 ani, sub îndrumarea regizorului Iulian Ioan Sandu și sub bagheta dirijorului Flaviu Mogoșan, cel care, cu imensă dibăcie, a realizat adaptarea orchestrală a acestei lucrări și, cu și mai mare amabilitate și generozitate, ni le-a pus la dispoziție. Chapeau bas!

Proiectul „Dima Tineret”, aflat la a IV-a ediție, este coordonat de clasa de Management Artistic, în colaborare cu Departamentul de Specialitate cu Profil Psihopedagogic. Concertele din cadrul proiectului se desfășoară de două ori pe an, în lunile Decembrie și Iunie și se adresează copiilor cu vârste între 5 și 18 ani, fiind organizate de studenții Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca, regizori, instrumentiști, cântăreți, muzicologi, dirijori, compozitori și pedagogi. Scopurile acestui proiect sunt deopotrivă educative și caritabile. În fiecare an, banii adunați prin vânzarea de bilete sunt donați copiilor bolnavi, astfel că, în urma edițiilor anterioare, s-au bucurat de donațiile noastre secțiile de pediatrie ale Institutului Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuţă” și Institutului Inimii „Niculae Stăncioiu” Cluj. În această a IV-a ediție, ne îndreptăm atenția spre secția de Neurologie Infantilă din cadrul Spitalului Județean de Urgență pentru Copii, Cluj-Napoca. Tipologia spectacolelor este adaptată la trei categorii de vârstă, însă niciuna dintre ele nu este exclusivă, atât copiii cât și adulții fiind bineveniți la oricare dintre spectacole.

Conf. univ. dr. Oana Bălan-Budoiu

După cum spuneam, lista cu mulțumiri este infinită, dar am să încep astfel… Acest spectacol nu ar fi fost posibil fără Proiectul „Dima Tineret” coordonat de clasa de Management Artistic (conf. univ. dr. Oana Bălan-Budoiu), în colaborare cu Departamentul de Specialitate cu Profil Psihopedagogic (Diana Sârb), dar nici fără ajutorul pe care regizorul Iulian Ioan Sandu și dirijorul Flaviu Mogoșan mi l-au oferit cu atât de multă generozitate. Mulțumesc, de asemenea, Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, instituție care ne-a asigurat o parte din costumele interpreților, și celei care a pictat universul de basm în care acțiunea scenică s-a desfășurat, Daria Popp, studentă în anul II a Universității de Artă și Design, Cluj-Napoca. Mulțumesc, Clara Bobiș, dirijoarea noastră dragă, cea care cu răbdare și pricepere a adus această lucrare la un nivel muzical de admirat! Nu în ultimul rând, felicit colegele mele mai mici, studente în anul III ale specializării Muzicologie, care au realizat caietul program al întregului proiect, Emanuela Popovici, Ambrus Zsófia, Ördög Tímea, și Tókos Ágnes! Mult succes pe parcursul studiilor acestei frumoase specializări, fără îndoială, cea mai complexă dintre ramurile domeniului muzical (am spus-o și am s-o mai spun; să mă contrazică cine poate)!

Mulțumesc în parte fiecărui membru al echipei mele de soliști și balerini și mă înclin în fața voastră și în fața muncii pe care ați depus-o împreună! M-ați făcut din ce în ce mai mândră cu fiecare repetiție și vă doresc să fiți binecuvântați cu noroc și cu înțelepciunea de a gestiona corect parcursul vostru artistic. Orice vi s-ar oferi, asigurați-vă mai întâi că vă păstrați pe voi și verticalitatea voastră. Sper că și vouă v-a făcut cel puțin la fel de multă plăcere să lucrăm împreună, iar dacă nu, felicitări sincere pentru capacitatea de a acționa profesionist, matur, atitudine din ce în ce mai rar întâlnită, chiar și la case mai mari, întru succesul fără doar și poate al spectacolului nostru!

Distribuția celor 5 reprezentații ce vor avea loc pe 16 și 17 decembrieorele 09:00 și 10:00, și 18 decembrie, orele 11:00 este formată din studenți ai specializării Canto Clasic, anii I și II, după cum urmează: Alexandra Olaru (Fata moșului, Ilenuța), Samia Saleh (Fata babei, Marghiolița), Titus Pop (Miorlăilă), Marius Aron (Vulpoiul), Dora Blatniczki (Baba), Nicolae Ilincăi (Flăcău 1), Erwin Jeler (Flăcău 2/Cuptorul), Sergiu Garabajii (Flăcău 3/Părul), Cristina Horgoș (Crăiasa Zăpezii), Sandra Eliza Bărănescu (Zâna) și balerinele Giulia Pes și Pușcău Anamaria-Iulia, acompaniați de ansamblul de instrumentiști, studenți în anul II ai specializării Interpretare Muzicală – Instrumente, format din Simon Janka, Blănean Eunice-Betuela, Peter Zalan (vioară), Boboia Irina-Ioana, Szőllősi Zsófia (violă), Bodnar Cătălin-Petru (violoncel), Dacniu Paul-Cătălin, Țuț Mirel-Ioan (clarinet), Sliusarciuc Stanislav (fagot), Clamba Sebastian-Adelin (flaut), Gherghin Andreea-Cerasela (oboi), Vereș Melinda (trombon), Marchiș Patricia-Maria, Oliniuc Ciprian (saxofon), Mareș Hanna-Blanka, Taloș Darius, Bíró Andrea, Timahér Bakó (pian), Josan Ioan-Antonio-Adrian (chitară clasică), Bodnar Cristina-Antonia (percuție), de pregătirea muzicală a cărora s-a ocupat Clara Bobiș, studentă în anul III a specializării Dirijat.

Acestea fiind spuse, voi încheia prin a-i felicita pentru munca depusă și a le ura mult succes tuturor protagoniștilor spectacolelor Harry Potter și Crăciunul magic (regizor: Andreea Ilincariu) și Am să mă întorc în acest oraș… (regizor: Teodor Alin)! Din păcate pentru posibilii doritori, dar spre bucuria noastră și a celor înspre care se vor îndrepta donațiile, toate reprezentațiile acestor spectacole sunt sold out. Țineți-ne pumnii și să ne vedem în sala de spectacol în număr cât mai mare!

5

You might also like