Retrospectivă – despre ONRC, la final de 2017

După o absență destul de îndelungată, însă, foarte bine motivată (despre care vă voi povesti cu o altă ocazie), închidem agenda anului 2017 previzibil, și anume cu o retrospectivă a unei instituții de cultură de prestigiu din țară, foarte dragă mie și, bineînțeles, întregului public iubitor al muzicii clasice, Opera Națională Română din Cluj-Napoca, care ne-a bucurat și încântat cu evenimente care mai care mai speciale și inedite. Între sfânta sărbătoare a Crăciunului și ultimele zile din an, am decis să privesc puțin înapoi la toate bucuriile muzicale pe care le-am avut pe parcursul acestui an și să împărtășesc toate impresiile pe care acestea mi le-au lăsat, cu cei care îmi citesc blogul! Să ne aducem aminte…

Primul eveniment marcant al anului la Opera Națională Română din Cluj-Napoca i-a avut ca protagoniști pe baritonul Marian Pop și pe tenorul Ioan Hotea, câștigător al Concursului Internațional Operalia – Placido Domingo, și este vorba despre o lucrare care i-a consacrat pe ambii invitați speciali – Bărbierul din Sevilla de Gioacchino Rossini, spectacol aniversar, dedicat dirijorului Petre Sbârcea. După cum spuneam și la acel moment, Marian Pop este Figaro din toate punctele de vedere și captează atenția publicului prin fiecare gest, iar Ioan Hotea a fost Contele Almaviva pe care de mult îmi dorea să am ocazia să-l ascult – două prezențe pe marcă ale anului, pe care le mai așteptăm. În ceea ce-l privește pe Marian Pop, m-aș bucura să-l avem la Cluj și în postura de regizor, vocație în care și-a demonstrat talentul de foarte multe ori atât în țară, cât și în străinătate. Distribuția a fost completată la cel mai înalt nivel de Oana Trîmbițaș (Rosina), Cristian Hodrea (Don Bartolo) și Petre Burcă, binecunoscut și foarte apreciat, de asemenea, pentru felul său unic de a interpreta rolul lui Don Basilio, iar la pupitrul dirijoral a stat József Horváth, câștigătorul titlului de “Cel mai bun dirijor al anului“, la ediția din 2016 a Galei Premiilor Operelor Naționale.

Opera Română din Cluj a avut întotdeauna ochii ațintiți cu mare, mare atenția și asupra celor mai mici spectatori. După Peter Pan, Fata babei și fata moșului și chiar și cele două ediții ale Zilei Porților Deschise pentru micii spectatori, luna martie a adus o premieră dedicată celor mici, dar potritivă tuturor vârstelor, Motanul Încălțan de Cornel Trăilescu, în regia lui Traian Savinescu și scenografia lui Viorica Petrovici. Jucat atât ca și matineu, spectacolul a câștigat inima publicului, iar dacă cei mici au fost impresionați de basmul pe care îl cunoșteau doar din cărți și de costumele spectaculoase și colorate, publicul consacrat a fost cucerit de complexitatea muzicală, dar și scenică. Astfel, avem la Cluj un altfel de spectacol de operă pentru copii, unul la un cu totul alt nivel, și se promovează, în același timp, muzica românească de operă. Protagoniștii primelor două spectacole au fost tenorii Eusebiu Huțan și Tiberius Simu (rolul Ionică) și sopranele Gloria Tronel (invitată) și Oana Trîmbițaș (rolul Motanul Încălțat).

Dacă ar fi să facem un top al artiștilor lirici clujeni, tenorul Marius Vlad Budoiu ar ocupa cu siguranță un loc fruntaș. Tenorul cu un repertoriu atipic pentru scenele românești a devenit o prezență din ce în ce mai constantă pe scenele din Australia, mai exact pe cea a operei din Melbourne, datorită înclinației sale pentru rolurile wagneriene – foarte dificile și provocatoare pentru orice cântăreț de operă -, lucru cu care nu putem decât să ne mândrim. De asemenea, printre realizeazările sale de pe parcursul acestui an se numără participarea în cadrul a două concerte ale Ediției 2017 a Festivalului George Enescu de la București – Oedipe, sub bagheta lui Vladimir Jurowski, directorul onorific al Festivalului, și Concertul de la miezul nopții de pe 17 septembrie, unde a interpretat Marea Misă în do minor, K 427 de Wolfgang Amadeus Mozart alături de Olga Peretyatko, Adrian Sâmpetrean și Khatouna Gadelia, și o activitate pedagogică din ce în ce mai… internațională, susținând masterclassuri în cadrul studiourilor de operă sau universităților de specialitate din Europa, precum cele din Düsseldorf sau Graz. În lunile aprilie și mai, tenorul a fost ceva mai prezent decât de obicei pe scena clujeană (și sperăm să păstreze acest obicei), interpretând protagoniștii spectacolelor Tannhäuser de Richard Wagner (2 și 10 aprilie) și Don Carlo de Giuseppe Verdi (30 aprilie și 3 mai).

Atât primul, cât și cel de-al doilea titlu și-au câștigat titlul de evenimente marcante ale anului 2017 la Opera clujeană – primul, prin faptul că acest titlu este extrem de rar pus în scenă în România din cauza dificultății partiturii orchestrale și vocale, iar cel de-al doilea, pentru că încântarea publicului a ajuns la cote maxime atunci când o lucrare atât de frumoasă este interpretată de o distribuție formată din soliști de talie internațională. Prima reprezentație i-a avut în rolurile principale pe tenorul Marius Vlad Budoiu (Don Carlo), pe soprana Elisabeta Georgiana Marin (Elisabetta), Adrian Sâmpetrean (Filippo II), Ramona Zaharia (Principesa Eboli), Florin Estefan (Rodrigo) și Marius Boloș (Marele Inchizitor), iar cea de a doua a avut parte de câteva schimbări – în rolul lui Regele II l-am putut asculta de această dată de Petre Burcă, Principesa Eboli – Andrada Roșu, Rodrigo – Geani Brad și Marele Inchizitor – Simonfi Sandor. Verdianul Don Carlo a avut parte de două reprezentații etalon. Comparându-le, putem spune că, dacă prima s-a remarcat prin execuția tehnică excepțională în cel mai fin detaliu atât din punct de vedere vocal, cât și din punct de vedere muzical a partiturii executată de cei care duc numele școlii de cânt românești peste hotare, pe cele mai mari scene ale lumii, cea de a doua a fost despre emoție, de remarcat în acest sens fiind prestația basului Petre Burcă, cel care a interpretat rolul lui Filippo II.

Vorbeam mai devreme despre acel posibil top al artiștilor remarcabili ai Operei clujene, în care solistul ar merita, cu siguranță, un loc. Pentru publicul clujean, parcursul carierei basului este binecunoscut, pentru că acesta s-a făcut remarcat cu fiecare ocazie, în special atunci când facem referire la rolurile bufe, cu precădere Don Basilio (Bărbierul din Sevilla), Don Magnifico (La Cenerentola) sau chiar Frank (Liliacul), rol pe care îl va interpreta pe 29 decembrie. Acest parcurs a luat o direcție diferită – dar extrem de favorabilă – încă din luna decembrie a anului trecut, când s-a întrecut pe sine (și, cu siguranță, și așteptările publicului) în rolul Sir Giorgio din I Puritani de Vincenzo Bellini, rol care pare să-i fi schimbat perspectiva, nu în sensul în care a abandonat repertoriul buf, ci în cel în care ne-a arătat o altă latură a sa, atât din punct de vedere vocal, cât și teatral. Cel care obișnuise să ne facă să râdem cu lacrimi, ne-a emoționat și ne-a lăsat fără cuvinte, iar acest drum a fost bătătorit prin revenirea, după 3 ani de la debut, în rolul lui Filippo II cu o interpretare excepțională, iar trilogia a fost completată pe 25 octombrie, odată cu debutul în Zaccaria (Nabucco), unul dintre cele mai dificile roluri (dacă nu chiar cel mai dificil) scrise pentru vocea de bas. De asemenea, artistul clujean este un invitat permanent al Operelor din țară, anul acesta interpretând rolul lui Don Magnifico (La Cenerentola) în cadrul Festivalului de Operă de la Sibiu, iar pe 12 ianuarie 2018 va interpreta rolul Sparafucile (Rigoletto), la Sala Radio București, într-o variantă concertantă a operei verdiene, a cărei distribuție este formată din baritonul George Petean (rolul titular), soprana Luiza Fatyol (Gilda) și tenorul Cosmin Ifrim (Duceele de Mantua), sub conducerea muzicală a maestrului David Crescenzi.

Opera Națională Română din Cluj-Napoca este, de asemenea, una dintre puține instituții care susțin tinerele talente în adevăratul sens al cuvântului. Pe lângă concertul anual organizat în colaborare cu Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, în care clasele de operă ale Academiei au ocazia să interpreteze fragmente din spectacole chiar pe scena Operei, la Cluj au fost puse bazele unui studio de operă. TOA sau Transylvanian Opera Academy oferă ocazia extraordinară tinerilor cântăreți și pianiști de a evolua în cariera aleasă și a fi acceptați în program, în urma susținerii cu succes a audițiilor în fața unui juriu liric de înaltă ținută profesională. Am avut ocazia să-i cunoaștem pe aceștia în cadrul unui concert ce a avut loc pe 15 octombrie, organizat în cinstea Familiei Regale a României, la care a participat Principesa Maria, și am fost plăcut surprinși cu siguranță. Lorena Puican (soprană), Larisa Ștefan (soprană), Viktória Cormoş (mezzosoprană), George Godja (bariton), Andrei Nicoară (bas-bariton), Köpeczi Sándor-Attila (bas), Sebastian Balaj (bas), Diana Gheorghe (soprană) și Andrei Manea (tenor) sunt numele celor care au cântat și ne-am încântat în cadrul concertului Regal de Operă, iar pe unii dintre ei am avut ocazia să-l ascultăm ca invitați în spectacolele Operei, iar Andrei Manea va debuta pe 29 decembrie în rolul lui Gabriel von Eisenstein din opereta Liliacul, ultimul spectacol al anului.

Anul 2017 a adus pe scena Operei clujene și câteva titluri care au avut premiera pe parcursul stagiunilor trecute, dar care au fost foarte bine (re)primite de public, iar printre acestea se numără Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti, în regia lui Mario de Carlo, care a avut premiera la începutul stagiunii 2013-2015 (22 ianuarie), Evgheni Oneghin de Piotr Ilici Ceaikovski, spectacol regizat de Mihaela Bogdan, care, pe lângă reprezentațiile „de casă”, a beneficiat și de o putere în scenă în cadrul Festivalului de Opera de la Sibiu din luna septembrie a acestui an. În luna martie, mai exact pe 1 și 8, a revenit capodopera belliniană I Puritani la Cluj, sub conducerea muzicală a lui Giuseppe Sabbatini. Sper că vom avea ocazia să ascultăm și vizionăm acest titlu și pe parcursul anului ce urmează și mulțumesc în numele publicului celor ce au făcut posibilă această premieră națională la Cluj! Și La Traviata, unul dintre cele mai bune spectacole ale Operei clujene și cel care a deschis stagiunea 2016-2017, a revenit anul acesta, pe 17 și 18 iunie, dar și în cadrul proiectului Opera Aperta, într-o reprezentație în Piața Unirii pe 2 iulie.

Dacă vorbim despre Traviata de la Cluj, vorbim inevitabil despre soprana Diana Țugui, o altă solistă care ar merita un loc de onoare în topul artiștilor clujeni de marcă. Soprana strălucește la fiecare apariție și emană o emoție aparte cu fiecare rol, ca să nu mai amintim prestațiile vocale fără cusur. De amintit este și interpretarea pe care a oferit-o rolului Elvira din I Puritani. Ca partener de scenă în cadrul reprezentației de La Traviata ce a avut loc în Piața Unirii, aceasta l-a avut pe tenorul Ștefan Pop, un alt câștigător Operalia prezent în 2017 la Cluj. Din păcate, din cauza condițiilor meteo nefavorabile, spectacolul s-a oprit în mijlocului actului II. Sperăm să avem și alte ocazii de a-l asculta pe tenor în noul an ce se apropie cu pași repezi.

În ceea ce privește spectacolele de balet, publicul clujean a fost cu adevărat răsfățat. Pe lângă titlurile clasice, precum Anotimpurile, Spărgătorul de nuci sau Lacul Lebedelor, am avut parte de două premiere ale genului. Prima dintre acestea a avut loc în luna februarie și este vorba despre M… de la Marguerite, un balet contemporan a cărui muzică a fost compusă de către Călin Ionce și a cărui coregrafie a fost realizată de Livia Tulbure Gună. Povestea acestei lucrări se bazează pe romanul lui Alexandre Dumas – fiul, Dama cu camelii, și narează povestea de dragoste a curtezanei Marguerite Gautier și a tânărului Armand Duval.

Cel de-al doilea titlu este unul dintre spectacolele de top ale Operei, cel care a încheiat stagiunea 2016-2017 cu o reprezentație în aer liber, în cadrul proiectului Opera Aperta și s-a jucat de fiecare dată cu casa închisă și cel puțin 3 bis-uri la final. Ați ghicit, probabil, – este vorba despre Zorba de Mikis Theodorakis, a cărui coregrafie a fost realizată de Lorca Massine, cel care a pus în scenă toate montările acestui spectacol, începând chiar cu premiera absolută a acestuia, și care a avut premiera pe 26 mai. Prezența sa la Cluj și abordarea sa coregrafică a fost de bun augur pentru ansamblul de balet, dar și pentru public și cred să putem să desemnăm acest spectacol ca fiind degajat cel mai de succes spectacol al Operei clujene pe anul 2017 și nimeni nu ar îndrăzni să ne contrazică, în special dacă a participat la reprezentația baletului din cadrul Operei Aperta, unde întreaga Piață a Unirii a aplaudat minute în șir, cerând bis după bis (ajungând la 6 bisuri) celebrei linii melodice al dansului lui Zorba.

Cea de a doua parte a anului, și anume cea care începe odată cu deschiderea stagiunii 2017-2018, a fost inaugurată, cum suntem deja obișnuiți – cu un concert de prezentare a stagiunii, ce a avut loc pe 2 septembrie. Mai greu de anticipat a fost alegerea pentru primul titlu propriu-zis al stagiunii. Dacă anii trecuți Opera își deschidea porțile cu o premieră, anul acesta, pe 1 octombrie am avut parte de o altă premieră națională, Misa pentru pace: The Armed Man de Karl Jenkins, un eveniment pe care cuvântul controversat nu ajunge pentru a-l descrie, iar cele întâmplate sunt, cu siguranță, binecunoscute de întreaga lume. Voi reaminti pe scurt: Mai mulți membri ai Noii Drepte au venit cu drapelul României și au intonat ”Deșteaptă-te, române!” de la balconul Operei, în timp ce pe scena cânta Refi Erghiun, un muezin român, originat din Dobrogea, motivând că mesajul versurilor lucrării (Allahu Akbar) este asociat cu un strigăt de luptă a teroriștilor islamiști. Interpreții s-au oprit din cântat, iar conducerea Operei a decis stingerea luminilor în sală preț de câteva secunde. Incidentul a fost arhicomentat la vremea sa și este tardiv să fie redeschis…

Și în stagiunea 2017-2018 au revenit spectacole importante ce au avut premiera anii trecuți, și anume Carmen a lui Bizet de pe 13 octombrie, unde l-am avut în rolul lui Escamillo pe baritonul Zoltan Nagy, dar și Nabucco de pe 25 octombrie, marcant, după cum aminteam ceva mai devreme, atât pentru cariera basului Petre Burcă, cât și pentru cea a baritonului Fülöp Martin, care a interpretat rolul titular și căruia spectacolul i-a fost dedicat. Începutul lunii noiembrie a mai adus un debut mult așteptat pe scena clujeană, cel al baritonului Florin Estefan în rolul Rigoletto din opera omonimă de Giuseppe Verdi. Sala arhiplină a aplaudat în picioare minute în șir prestația Managerului General al Operei din Cluj, de această dată în postura ce l-a consacrat, cea de artist liric. Și iată încă un solist al cărui nume merită să fie amintit atunci când vorbim de soliștii de top de la Cluj! Baritonul i-a avut ca parteneri de scenă pe soprana Diana Țugui, o Gilda de excepție, și pe tenorul invitat Florin Guzgă. Tot luna noiembrie ne-a readus și Werther, cu Adriana Feșteu în rolul Charlottei, Văduva veselă, într-o reprezentație de zile mari, la care am râs cu lacrimi, și Turandot cu adevărata Turandot în rolul principal. După ce a interprtat Tosca la Iași și Abigaille la București, Lilla Lee a ajuns la Cluj și a uimit din nou prin puhoiul de voce pe care îl deține și-l evidențiază printr-o tehnică foarte bine stăpânită, soprana sud coreeană. Nici partenerul său de scenă, tenorul Marius Vlad Budoiu (Calaf), nu s-a lăsat mai prejos, fiind răsplătit cu minute întregi de ropote de aplauze la finalul ariei Nessun dorma, care au fost urmate, spre încântarea publicului, de un bis.

Începutul lunii decembrie ne-a readus Boema, dar și pe baritonul Zoltan Nagy, care a debutat cu succes în rolul Marcello, și pe soprana Teodora Gheorghiu în rolul lui Mimi, și a continuat cu un alt spectacol a cărui distribuție a beneficiat de prezența unor nume mari ale scenei lirice, Nabucco cu Sebastian Cătană în rolul titular, Dragana Radakovic (Abigaille) și Marius Boloș (Zaccaria). Cele două spectacole au fost conduse de la pupitrul dirijoral de maestrul David Crescenzi, iar, din punct de vedere regizoral, sunt semnate Ina Hudea.

În apropierea sărbătorilor de iarnă, Opera clujeană ne-a adus deja obișnuitul concert de Crăciun, Winter delights, în două reprezentații, la care au participat soprana Diana Țugui, mezzosoprana Iulia Merca, tenorii Cristian Mogoșan și Eusebiu Huțan și baritonul Florin Estefan, alături de corul de copii „Junior VIP”, coordonat de Anca Mona Mariaș, dar și corul și orchestra Operei. Consider că formatul acestui concert este îmbunătățit cu fiecare ediție, iar cadrul în care se desfășoară, sala Operei atât de frumos decorată festiv, ne introduce, chiar înainte de primele acorduri, într-o atmosferă specială. Mărturisesc că am fost emoționată și plăcut surprinsă de un calup de momente muzicale din prima seară de Winter delights, în mod excepțional, dintre care țin să amintesc I’ll be home for Christmas interpretat de tenorul Eusebiu Huțan, unul dintre cei mai tineri soliști ai Operei și, aș îndrăzni să spun, și cel mai promițător tânăr solist al instituției, și Have yourself a merry little Christmas în interpretarea tenorilor Cristian Mogoșan și Eusebiu Huțan și baritonului Florin Estefan. Bravi!

Anul care vine se anunță la fel de plin de surprize și premiere care să întregească repertoriul  deja vast al Operei clujene. Personal, aș fi simțit nevoia de revenirea unor titluti, precum Il Trittico, trilogia pucciniană ce beneficia de o punere în scenă calitativă la Cluj, dar și Madama Butterfly.  Cu Trubadurul, Otello și Ballo in Maschera ne va întâmpina în luna ianuarie, Opera, iar luna februarie va aduce premiera operei Elixirul dragostei, un titlu foarte binevenit, pentru că opera bufă este destul de puțin reprezentată la opera clujeană. Nici baletul nu este neglijat

în 2018, aducându-ne o nouă premieră, Ballet à la carte, un triptic de balet.

Tradițional, aș putea spune, anul se încheie cu operetă, cu Liliacul de Strauss – fiul pe 29 decembrie, într-o reprezentație de zile mari, pentru că, după ce doi ani la rând tenorul Marius Vlad Budoiu a interpretat rolul Alfred la Iași, fiind aclamat pentru interpretarea sa, acolo, avem și noi privilegiul de a-l avea pe artist la Cluj în același rol, iar distribuție este completată la același nivel puțin spus înalt, de soprana Irina Săndulescu (Rosalinda), Andrei Manea (debut – Eisenstein), Bogdan Nistor (Falke), Petre Burcă (Frank) și Oana Trîmbițaș (Adela). Astfel, vă voi spune pentru ultima dată în 2017, acestea fiind spuse, ne vedem la operă!

2

You might also like